April 06, 2011

Hembusan Angin Buat Gadis Prairie

Seorang gadis kecil
di bawah pohon
Grand Couteau Oaks,
ditemani anjing
Shetland Sheepdog,
tekun membaca karangan
Laura Ingalls Wilder.

Hatinya berbunga-bunga
biarpun angin prairie
cuba meredam runut bunyi
Somerset Maugham
yang indah dalam khayal
mimpi-mimpi langitnya.

Dia tidak lagi takut
mendengar sahutan coyote
di malam hari,
kerana dia tahu
sasaran buruan bukan dia,
rumahnya kecil saja;
terisi seorang ayah,
ibu,
kakak,
anjing Shetland Sheepdog,
dan dia sendiri.

Hatinya berbunga-bunga
biarpun angin prairie
cuba meruntuhkan angan fantasi
Auguste Rodin
yang hanyut dalam fikir
logika-logika rerumputnya.

Maka dia berlindung,
dari kepungan bison
atas ihsan Tuhan
memberi setulang banjaran
dan sehampar padang;
semanggi putih,
rumput Santa Catalina,
dalea ungu,
lalang-lalang,
dan dia sendiri.

Hatinya berbunga-bunga
biarpun angin prairie
cuba menenggelam lembah gembira
Mark Twain
yang berjenaka dalam satira
teater-teater gembalaannya.

Di tepi rumah kecil,
ada gerobak
berisi rumput kering,
dan seorang gadis kecil
tinggal di tanah prairie;
sudah lama tahu,
hembusan angin
ke hatinya - adalah perkhabaran dunia untuk dia.
www.tips-fb.com

9 comments:

Ratna said...

SUKA !

shazleeshahazeman said...

kau gila la edy.




rindu tulisan semacam ini!

Edy G-Minor said...

ratna : saya gembira anda menyukainya ;)

shaz : ahahahaa. mungkin kot. aku suka menerawang jauh2 sampai tempat2 macam ni. tulisan kau lagi terkandung banyak siratan.

ANDIKA. said...

haaa aku nak gila baca semua ni.
kau terbaik la edy

Edy G-Minor said...

andika : shaz ckp aku yg gila. skrg kau pulak ckp aku buat kau gila? hahahaha. ironiknya. hehehee. apapun, terima kasih sudi baca ;)

ANDIKA. said...

hahaha.kau hebat sgt la edy.
entah bila aku dpt jdik mcm kau

Edy G-Minor said...

jgn macam tu andika, segan aku.
aku pun sama mcm kita-kita. sentiasa belajar dan akan terus belajar.

ANDIKA. said...

ya betul tapi aku rase kau bg dorongan kat aku.aku suka penulisan kau.aku hrp sapat bermain aksara dgn kau nti hehe

Siti Zafira said...

speechless.