August 08, 2012

no 37 700 tahun



bulan ini bulan hantu . orang bilang roh orang yang sudah mati akan pulang ke rumah . aku tidak pasti kebenarannya jadi aku berjalan seorang diri ke terowong aku dan dia . tempat di mana tempat kami sering bertemu . tempat kami pertama kali bertemu . tempat kami pertama kali bersentuhan bibir . tempat kami mengumpul kebencian orang . tempat aku tidak mampu melindungi dia dan tempat dia hilang satu satu nya nyawa .

aku dengar ada orang panggil nama aku .

"wan"

aku toleh belakang . aku nampak ada satu sosok tubuh perempuan yang aku mungkin pernah lihat . tapi sosok tubuh itu jauh . wajah perempuan itu tidak jelas .

"wan"

suara itu berulang sekali lagi . aku pasti itu suara nya jadi aku pandang tepat pada satu kawasan di wajah perempuan itu . semakin lama wajah nya semakin kelihatan . dia semakin dekat dengan aku . aku kenal wajah ini . mata ini . hidung ini . bibir ini . wajah ini wajah dia .

"ananda?"

aku suara kan kerunsingan aku . dan wajah itu mengukir senyuman . senyuman yang telah lama aku nanti nanti kan untuk aku lihat kembali . senyuman yang paling manis dalam dunia . senyuman  yang menemani kala aku di maki ayah , kala aku tidak dihirau emak . senyuman yang memberi aku sokongan paling kuat untuk teruskan hidup yang macam tahi .

"wan,ini aku.ingat?"
"ya,aku ingat. tak pernah aku lupa. kau, aku rindu"

dan dia tersenyum .

"kau pulang betul betul kali ini?"

dia masih lagi tersenyum . dan dia terus hilang . seperti lalang ditiup angin . terbang dan entah kemana . aku terus berdiri tegak di situ . kaku . menunggu jawapan yang aku sendiri enggak pasti jawapannya .

bulan ini bulan hantu . orang bilang roh orang yang sudah mati akan pulang ke rumah . 

- Extasiey, 25 Jun 2010
www.tips-fb.com

3 comments:

Rapunzeel Cikilolo said...

ananda? peliknye nama....

Edy said...

This piece, aku boleh kata, bukan hanya di permukaan sahaja. Cerminannya memantul jauh. Ini 'deep'. 'Deep' yang boleh difahami dengan nurani.

Dan kalau saya katakan tulisan2 (atau taipan, tepatnya) dari Extasiey semuanya berbentuk begini. Ini style EJ. Sangat rare dalam kalangan jiwa muda seusianya.

Kudos.

Eli Jay said...

thanks bro. alahai aku ni baru mencuba :)