October 09, 2011

no 27 dia tu aku

seorang dia berjalan menuju ke aku dengan parang di tangan kanannya. dia genggam kemas-kemas. ada aura tak baik pada diri dia. ini pasti kurang enak.

HOI, KAU!, jerit dia. aku?, aku kata. HA LAH, KAU LAH, dia tengking. parangnya ditetak pada meja kayu. betul-betul depan muka aku. molek benar cara kau ni, aku sindir. dia masih tetap dengan dahi yang berkerut, telinganya berasap dan mukanya merah padam.

marah betul?, aku tanya. aku buat-buat senyum ikhlas. dia diam. apa masalah?, aku tanya lagi. kali ni dia acukan parangnya tepat ke hidung aku. aku mula lah gabra. rilek lah weh, aku kata. sambil aku cuba nak tolak parang dia dari peratusan kemungkinan menghiris hidung aku. 

KAU BANYAK BUAT TAHI DENGAN AKU, jelas dia. aku hairan. siapa dia ni? kenal pun tidak, when on earth i have some little tiny time to spend just to make tahi for this fella? tiba-tiba aku jadi marah. telinga aku mula berasap. aku bet muka aku pun sama merah macam dia.

aku berdiri, tapi handphone aku terjatuh ke lantai. aku tunduk dan ambil handphone. waktu aku berdiri semula, dia tak ada di depan aku. parangnya pun tak ada. marahnya pun tak ada. asapnya pun tak ada.


aku jadi hairan. mana pergi dia? aku pusing-pusing sekitar warung kecil tu. aku lihat di bawah-bawah meja. aku selak alas-alas meja. aku tanya Pak Cik Sairan, mana pergi kawan yang mengamuk tadi tu? Pak Cik Sairan dengan ekspresi yang aku sendiri tak berapa nak pasti, halakan jari telunjuknya ke aku. 


oh, jadi...
rupanya dia tu aku.
www.tips-fb.com

No comments: