September 24, 2011

no 26 miracle

petang tu, hujan renyai-renyai. saya baru pulang dari sekolah. handphone saya kehabisan bateri jadi saya tanggalkan kedua-dua earphone yang saya sumbat dalam kedua-dua telinga saya. saya berhenti sekejap, nak masukkan handphone dalam beg. dan saya dengar satu bunyi.

meow.

saya pandang kanan. saya fokus pada lantai kaki lima. saya ternampak seekor anak kucing berwarna putih. tak jauh dari saya, ada dua orang budak lelaki sedang berkejar-kejaran. kalau saya tak angkat anak kucing tu, pasti budak-budak tu pijak. jadi saya cepat-cepat pergi dan angkat anak kucing tu, yang mulanya terbaring dengan kedua matanya tertutup. 

saya masukkan anak kucing tu di bawah tudung sekolah saya, halang dia dari terkena air hujan. dan saya berjalan menuju ke rumah. saya letak dia atas sofa dan saya selimutkan dengan sapu tangan saya. pada masa tu, matanya terbuka. dan matanya berwarna biru. biru yang paling cantik yang pernah saya lihat.

badannya menggigil. saya usap-usap kepalanya. "mana mama awak?" saya tanya. saya tahu anak kucing itu tak akan jawab soalan saya. dia mengiau. lemah. tunggu sini, saya kata. saya pergi ke dapur, ambil susu HL dari dalam peti sejuk dan tuang ke dalam sebuah mangkuk kecil. saya bawa mangkuk tu ke ruang tamu semula.

saya cicip jari telunjuk saya pada susu itu dan suakan pada mulut dia. saya suruh anak kucing tu jilat. macam lah dia faham apa yang saya cakap. tapi dia tetap terbaring. saya sapukan susu di jari saya tu pada mulutnya. dan dia mula menjilat.

saya suakan lagi jari telunjuk saya pada mulutnya. dia menjilat untuk beberapa kali sebelum berhenti menjilat. dia pandang tepat ke arah mata saya, mengiau dan matanya ditutup. saya fikir mungkin dia mahu tidur. jadi saya biarkan. saya letak mangkuk di atas lantai dan saya duduk betul-betul mengadap anak kucing tu.

tak lama lepas tu, baru saya perasan yang perut anak kucing tu tidak turun naik. 

saya usap kepala dia. baby..baby.. saya panggil dia. tapi matanya tak terbuka. badannya tak bergerak. badannya sejuk. saya terduduk.

baru saya faham yang anak kucing tu dah mati.

kebetulan, abang saya balik dari kerja. saya minta dia galikan lubang untuk tanam anak kucing tu. saya balut anak kucing tu dengan sapu tangan yang saya buat untuk selimutkan dia dan saya masukkan dia dalam lubang yang abang saya gali. saya marahkan diri saya. what if mama anak kucing tu datang dan tengok anak dai dah tak ada? what if kalau saya tak bawa anak kucing tu balik, dia tak akan mati? saya jadi ralat.

saya cuci tangan, masuk ke bilik dan tergesa-gesa sambungkan wayar charger ke handphone saya. saya hidupkan handphone saya. ada 3 sms. 2 daripada boifren saya dan satu dari nombor yang tidak saya kenal.

saya tekan butang Read dan saya terkedu. dan saya terus menangis semahu-mahunya.

terima kasih bagi saya minum susu.
www.tips-fb.com