October 09, 2010

Zahrul...

Aku ingat lagi waktu itu...
"Zahrul" nama diberi keluarga itu...
Anak kecil itu dalam peluk aku...
Di timang aku...
Di manja aku...
Di belai mesra lembut wajah syahdu...


Bila dia meningkat lincah...
Zaman kanak-kanak dia beracah...
Aku tetap memerhati dia...
Tetap bersama dia...
Tetap bermain denganya...
Sungguh tuntasnya dia aku tahu...
Anak kepada teman aku...


Perutusan meminta aku bertukar kawasan,...
Sebarang laut aku dipulangkan...
Negeri ini akan aku kenangkan...
Ku kucup lembut dahi anak kecil itu..


Bersama nasihat untuk Zahrul menjangkau dunia berliku...
Terbanglah aku di negeri bawah bayu...


************************************


25 tahun beransur lalu...
Saat ubun juga memutih di rambutku...
Aku menyelak helai akhbar terbaru...
Tertera berita buat aku terharu...


"Pemuda membunuh ibu bapanya dengan kejam"


Titip mataku cukup gamit..
Nama si pemuda buat aku ralit...
Wajah sang pemuda masih terselit...
Di lubuk hati kisahnya terpalit...


Zahrul...
Kau dulu anak kecil ku timang...
Tapi kini...
Kerana debu kotor itu...
Sayang kau dah hilang...


---Hmmmm... nama Zharul sekadar terlintas di kepala...tiada kena mengena dengan siapa2---- www.tips-fb.com