September 25, 2010

Rutin

Rutin,
Kau buat setiap hari.
Terkadang tanpa sedar,
Itu kitaran kau.

Rutin,
Terselalu kau melaku,
Hanya terkadang kau jemu.

Rutin,
Bila tak dipaksa, senang.
Bila tak disuruh suruh, ringan.

Tapi adakala rutin jadi berat.
Rutin jadi sukar.
Rutin jadi lelah.

Bila dihenyak kepala,
Bila dibuat percaya,
Bila ditekan tekan,
Untuk melaku.

Walau memang itu kita,
Tapi rutin seharusnya dilaku santai,
Dibiar rela,
Dibiar sahaja. www.tips-fb.com

19 comments:

camar putih said...

menjengah ruin kini menjadi rutinku..bukan paksaan tapi mengikut kata hati..:)

Ren Razali said...

Hmm.

Ren Razali said...

Hmm.

esumi-lynn said...

camar : aku juga selalu ikut kata hati. :)

ren : kenapa? aku ada salah kata?

Edy G-Minor said...

rutin paling santai - baca puisi kalian.

*sedang santai.

esumi-lynn said...

edy : kannn? bila aku kusut, aku cari sss. :)

camar putih said...

kalau dulu facebook,sekarang sss..sebab di sini punya chemistry..ada magnet :)

esumi-lynn said...

camar : setuju. :) dan sekarang aku hanya bercerita di sini. blog sendiri, aku beri rehat. heh.

camar putih said...

hehe..agak lah..hehe..atau mungkin letak entri yang sama :)

Edy G-Minor said...

sss buat aku tenang semula. serius.

esumi-lynn said...

edy : jadikan ini rutin santai ye. jangan penung kepala. :)

camar : haha. aku perasan.

Khuzz said...

Rutin khuzz ialah mengumpat sambil isap rokok,,,, hahahaa...

esumi-lynn said...

khuzz : itu teramatlah santai. haha. kalau bengang pun boleh chill sekejap. kan? tapi itu tak sihat lah. lama2 nanti kau akan berhenti, aku tahu. aku yakin. :)

camar putih said...

ya ya..aku juga yakin :) hehe..banyak yang nak diluahkan..

Khuzz said...

masuk ni dah dua hari xde nikotin masuk dlm nafas.... hahhahahaha...
satu pncapaian membanggakan...

esumi-lynn said...

khuzz : wah! tahniah. aku tahu tak mudah. jangan nanti kau lepak mengumpat, kau pancing kawan kau punya, sudah. elak jumpa kawan yang mudah bagi pancing ni. kau cari kawan kedekut rokok. haha.

camar putih said...

haha..cadangan lynn bagus amat..hehe

tabik spring untuk kau khuzz :)ikhlas ni

Ren Razali said...

In somewhat way... this is beautifully written. Kudos!

esumi-lynn said...

Ren : Seriously? I feel sooo honored. Thank you. So much. Thank you. :)