September 16, 2010

Cerita tentang bulan dan bintang

orang selalu bilang
"bagai bulan dan bintang"
indah bila didengar bukan?
cantik bila dibayang bukan?
merdu bila dilagu bukan?
tapi
apa yang dibilang itu
janganlah sekali kau percayanya
kerna semua itu tiada benarnya
semua itu hanyalah dusta.
Perihalnya,
bulan itu tidak pernah suka akan bintang yang datang
aku selalu lihat
aku selalu perhati
hampir setiap malam
bulan muncul dahulu
kemudian bintang akan datang
mengesot
merangkak
perlahan-lahan
cuba mendekati si bulan
Aku terpaku,terpana
kerna aku mahu lihat bulan dan bintang itu duduk bersama,
kerna aku mahu lihat bulan dan bintang itu berdua bercanda,
sayangnya,
itu semua tak pernah berlaku,
walau cuma untuk sedetik
Hari semakin gelap,
matahari semakin hampir untuk mengganggu mereka,
namun
bulan dan bintang tidak juga berdua.
kenapa?
mengapa?
apa sebabnya?
mengapa mereka tidak bersama?
semua itu kerna bulan itu sombong sifatnya,
ya bulan itu sombong sifatnya!
Semakin bintang cuba menghampirinya,
semakin jauh dia menjarakkan dirinya.
Kadang-kala dia bersembunyi di balik awan,
terbiarlah si bintang terkapai-kapai mencarinya.
Jalan cerita ini tetap sama
tidak berubah
setiap hari
sepanjang minggu
saban tahun.
Kejam betul si bulan,
Tabah benar si bintang


p/s: hakikatnya si bintang akan tetap cuba mengejar si bulan...

www.tips-fb.com

4 comments:

Anonymous said...

sadisnya.

Dyra J. said...

Mungkinkah si bulan juga menahan perit dicipta sebegitu rupa? Mahu bersama tapi tak berdaya. Tak bersama tak semestinya tak bahagia sebab bahagia tak semestinya perlu sempurna.

Okay merepek!

*senyum, aku suka yang ini*

fazika puspa said...

bulan tu sombong ke? sob sob

saraa said...

bintang : teruskan marathon anda !!